P: 06-28251484

E: verbeekfotografieart@gmail.com

Blog

In mijn blogs vertel ik over het dagelijks leven van mijzelf als fotograaf, tijdens mijn fotografiereizen of ik vertel over dingen die ik mee maak in mijn studio of op locatie. Informatief en inspirerend. Een soort online openbaar dagboek.

Fotografiereis 2023, dag 10

Vandaag gingen we van het binnenland terug naar Tanji (het gebied waar we ons Gambia avontuur vorige week zijn begonnen) Een busrit van zo’n 6 uur, niet zo zeer omdat de afstand lang is, maar omdat je gewoon niet op kan schieten in het Gambiaanse verkeer. (Slechte wegen, dieren op de weg, ongelukken en wegafzettingen). Onderweg zijn we nog gestopt bij de horse and Donkeytrust. Ik heb al...

Fotografiereis 2023, dag 9

Zo! Met dit nachtje slapen in een gewoon bed is mijn batterij weer op 100% opgeladen. Vanmorgen is een deel van de groep naar een locale markt gegaan. Ik ben even op de lodge gebleven omdat ik de presentatie van de foto’s van de cursisten moest voorbereiden.Voor de lunch zijn een paar mensen gaan vissen (een stok met een draadje en een haakje) Er is nog wat gevangen ook, best nog een...

Fotografiereis 2023, dag 7 en 8

Wat een nacht! Ik heb (bijna) geen oog dicht gedaan. Het moment van naar bed gaan hebben we zo lang mogelijk uitgesteld om maar zo kort mogelijk in ons kribbetje te hoeven liggen. We begonnen onze nacht met een enorme slappe lach, maar we wilden ook zachtjes doen omdat er een klein meisje lag te slapen. Haar grote zus zou later komen, zij ging nog naar een dorpsfeest. We hoorden het één na...

Fotografiereis 2023, dag 7

Het avontuur in het binnenland is begonnen. Vanmorgen vroeg zijn we op pad gegaan met een grote taxibus. Vorig jaar weet ik nog dat we met dezelfde bus een schuifdeur hadden die binnen met een touw vastgemaakt moest worden anders school de deur weer open. Nu heeft de driver er gewoon scharnieren in gedraaid en er een openslaande deur van gemaakt. Waarom niet, het werkt!Tijdens de rit moest er...

Fotografiereis 2023, dag 6 en 7

Even een verlaat verslagje wegens tijd tekort en een lege telefoon gisteravond.Gister zijn we naar de Serakunda market gegaan. De groep werd opgesplitst in twee groepen omdat het altijd een enorm gedoe is om een groep mee te krijgen in een locale bustaxi. Je wordt letterlijk in een bus gepropt en met een beetje mazzel krijg je een kind of een geit op schoot. Wij hadden een bus vol mannen...

Fotografiereis 2023, dag 5

Vandaag was voor de cursisten de eerste dag. Op de eerste dag gaan we altijd een wandeling in het dorp maken. De wandeling is niet heel lang maar omdat wij een fotografie groep zijn en overal foto’s van willen maken, doen wij uren over deze wandeling.We begonnen bij de kleuterschool. Een school met een paar honderd kleutertjes. In diverse klasjes mochten we binnen kijken. Alle lesstof...

Fotografiereis 2023, dag 4

Vandaag onze laatste “rustdag” voordat de fotografieclub compleet is. Vanmorgen zijn we naar een mangrovegebied in de buurt gereden om te gaan kajakken. Wat een ervaring! We hebben heel veel bijzondere vogels gezien. We hadden het hele mangrovegebied voor ons alleen. De zon scheen zo mooi door de prachtige bomen in het water. Het leek net de droomvlucht van de efteling. Halverwege...

Fotografiereis 2023, dag 3

Wat een dag! Ik was al vroeg wakker, nieuwsgierig naar wat zou komen vandaag.We zouden starten met het consultatiebureau. Een plaats waar alle vrouwen met hun kinderen komen om ze te laten checken en wegen. Ik had heel veel gebreide mutsjes mee gekregen om uit te delen. Daar is het consultatiebureau natuurlijk DE plek voor!We zouden gebeld worden als de naamceremonie zou beginnen. (Waar ik...

Fotografiereis 2023, dag 2

Mijn eerste nacht slapen ging best goed. Eén keer verschrikt wakker geworden na een droom dat ik stikte (malariapillen geven je de raarste dromen) Het duurde even voordat mijn hoofd door had dat ik in Gambia was en dat ik gewoon nog kon ademen.De moskee maakte mij al vroeg wakker en omdat ik gisteren al om 9 uur naar bed ging (ik was kapot van de dag, het vroege opstaan, de indrukken en...

Fotografiereis 2023, dag 1

4.15 uur ging mijn wekker.Het was nog even spannend of mijn koffers mee mochten op het vliegtuig, mijn grote en mijn handbagage koffer wogen beide twee kilo te veel. Het incheckapparaat kreeg een error en ik moest alsnog bij de balie inchecken. Gelukkig mochten alle meebrachte kleding, gehaakte mutsjes en gebreide poppetjes met mij mee het vliegtuig in. Ik zie de blije snoetjes van de...

Lapland

Als fotograaf denk ik 24/7 in fotografische beelden. Waar ik ook ben bekijk ik altijd de mogelijkheden voor het mooiste plaatje. Soms vermoeiend omdat ik niet altijd foto’s wil maken maar op reizen een fijne en waardevolle gave! Ik maak ook altijd fotoboeken. Het in elkaar zetten van het album is voor mij al een herbeleving van mijn reis. Ik heb al heel wat boeken van reizen in mijn...

Fotografiereis november 2022, dag 13

De planning van vandaag was om naar James Island te gaan. Vroeger was dit een slaveneiland. Alle donkere vrouwen, kinderen en mannen werden per boot naar dit eiland gebracht. Met velen moesten ze zonder sanitaire voorzieningen in een kleine donkere ruimte zitten. Alleen de sterke mensen werden per boot daarna naar Amerika gevaren om als slaaf aan het werk te gaan. Tijdens deze boottocht...

Fotografiereis november 2022, dag 12

Gister hadden we een man ontmoet welke zei de bodyguard te zijn van onze lodge. We spraken af om met hem te gaan vissen op het strand om half 9 vanmorgen. Na enig navragen bij de lodge over wie deze man was kwamen we er al snel achter dat deze man helemaal niet voor deze lodge werkte. Aangezien we vandaag op pad zouden gaan met Musa (een vriend die we al heel wat jaartjes kennen) stelde Musa...

Fotografiereis november 2022, dag 11

We hebben het overleefd vannacht. Na te hebben genoten van een uitgebreid ontbijt zijn we opgehaald door een Gambiaanse vriend, Musa. Met hem zijn we naar zijn dorp gelopen. Daar hebben we veel mensen ontmoet waaronder ook zijn moeder. Zij was op een markt groentes en fruit aan het verkopen. Bij haar hebben we bananen gekocht voor onderweg. We hadden onze tassen vol met knuffeltjes en mutsjes...

Fotografiereis november 2022, dag 10

Vandaag zijn we eerst naar het consultatiebureau bureau gegaan. Helaas waren er weer geen vrouwen met hun baby’s. Dus de tassen vol knuffels konden weer mee terug. Op onze weg terug hebben we wat compounds bezocht om knuffeltjes uit te delen. Zo ontzettend leuk als je kindjes in het dorp ziet lopen met hun blije hoofdjes en een zojuist gekregen poppetje.Om 11 uur werden we opgehaald...

Fotografiereis november 2022, dag 9

Vandaag hadden we een stranddag. Bij aankomst was Kebba zijn stuk strand aan het schoon maken. Iedere dag moet hij kliko’s plastic verwijderen van zijn strand wat allemaal van de visafslag komt. We vroegen Kebba of hij een lunch voor ons kon maken. Hiervoor moet hij dan eerst inkopen doen op de markt. Van te voren gaven we hem geld om boodschappen te kunnen doen. Vervolgens ging hij...

Fotografiereis november 2022, dag 7 en 8

Dag 7 Vanmorgen hadden we weer geen stroom. Geen haren föhnen dus…. Ach, je laat het steeds meer los. Er zijn in dit land belangrijkere dingen dan uiterlijk vertoon. Iemand van de groep had gisteravond een kikker in haar kamer. Deze kroop weg onder haar bed. Ze had een deal gemaakt met de kikker, hij mocht blijven slapen, maar dan mocht hij niet gaan kwaken. Hij heeft zich keurig gedragen. De...

Fotografiereis november 2022, dag 6

Sinds gisteravond hadden we geen water. Dat kan zo maar in dit land. Ook hadden we vanmorgen geen stroom. Wat bij ons in Nederland vanzelfsprekend is is het hier zeker niet. Je wast je soms met een emmer water, of een duik in de rivier of zoals één van mijn cursisten met een literfles water, een stuk zuiniger als de kraan aanzetten en een paar minuten onder de douche gaan staan.We startten...

Fotografiereis november 2022, dag 5

Vandaag op tijd vertokken in de bus volgeladen met 13 personen, al hun koffers en nog 7 dozen met halsters die ik met een container heb laten verzenden voor de horse and donkeytrust. Onze eerste stop was bij de craftmarket. Een markt vol met houtsnijwerken, kettinkjes, armbanden en djembe’s. Je wordt nog net niet de kraampjes ingetrokken, maar het scheelt niet veel. Toen ieder daar...

Fotografiereis november 2022, dag 4

S’ochtends gingen we met de lokale taxi in drie groepen naar de Serakunda market. Ik had mijn cursisten geadviseerd om geen camera mee te nemen omdat ze daar echt niet blij zijn als je foto’s maakt van hun of hun etenswaar. Eén van mijn cursisten zei trek te hebben in appeltaart en cappuccino. Ik zei al dat ze maar op zoek moest gaan naar La Place🤣 Ze hebben ook nog een kapper...

Fotografiereis november 2022, dag 3

Vanmorgen zouden we starten met een bezoek aan het consultatiebureau. Bepakt met zakken vol gehaakte en gebreide knuffeltjes en mutsjes en vol instructies om ze zelf uit te delen en de vrouwen niet uit te laten zoeken vanwege een hoog “libelle-zomerweek-pak-alles-wat- je-pakken -kan-gehalte” liepen we die kant op. Helaas, het consultatiebureau was vandaag in een ander dorp. Heel...

Fotografiereis november 2022, dag 2

Iedereen heeft heerlijk geslapen. We hebben de moskee en de dieren op ons dak wel vaag gehoord maar dat heeft onze nachtrust niet verstoord.Na een heerlijk ontbijt waren wij klaar voor een dagvullend programma.Voor de cursisten begon de theorie vandaag. Een pittig stukje lesstof wat ik in de loop van de week vaak herhaal en waarmee ze ook diverse foto-opdrachten krijgen. Na alle camera...

Fotografiereis november 2022, dag 1

Om 3 uur vannacht ging mijn wekker. Vandaag mocht ik met een groep van 9 afreizen naar Gambia.Op Schiphol accepteerde de bagage-incheck-machine gelukkig onze veel te zware koffers. Ik had zoveel weggeefspullen mee dat we zelfs nog een 3e ruimbagagekoffer hadden geregeld. De vlucht ging voorspoedig, we waren ondanks een half uur vertraging toch op de geplande tijd aangekomen. Op de luchthaven...

Influencer

Suppen is al jaren mijn beste stukje ontspanning naast mijn werk. Uren kan ik op het water vertoeven, de ene keer samen de andere keer alleen, zomers en s’winters. Dan geniet ik van de rust om mij heen en de prachtige natuur. Ik ben totaal geen ochtendmens, maar als ik bij zonsopkomst ga suppen dan spring ik zo blij mijn bed uit om vervolgens de wereld op zijn mooist te zien en de natuur te...

Fotografiereis maart 2022, dag 11

Woensdag 30 maart Vanmorgen was de laatste ochtend van deze 10 dagen dat we gewekt werden door de moskee, de hanen en de vogels.De laatste dag met een broodje mangojam. De laatste keer “goodmorning, did you sleep well”Vandaag zijn we nog een halve dag op pad geweest met Salam. Hij bracht ons eerst naar een marabout, dat is een Gambiaanse waarzegger. Een oude man zittend op een...

Fotografiereis maart 2022, dag 9 en 10

Maandag 28 maart Vandaag is was mijn verjaardag. Mijn dochter was al vroeg haar bed uit om het buitenverblijf te versieren met ballonnen en slingers. Ik werd door zo’n 25 mensen toegezongen. Te leuk! Mijn dochter had ook een album gemaakt met kaarten van het thuisfront en foto’s die ik ooit met haar heb gemaakt. Super leuk!In de ochtend zijn we naar de compound van de ezel gegaan...

Fotografiereis maart 2022, dag 7 en 8

Zaterdag 26 maart Ik denk dat ik het record heb bereikt van de temperatuur in mijn slaapkamer vannacht, ik geloof niet dat de temperatuur onder de 30 graden is geweest. Met een waaier in mijn hand probeerde ik te slapen vannacht, af en toe werd ik wakker met de waaier nog steeds in mijn hand.Eigenlijk wilde ik vannacht mijn deur open zetten, maar had nog steeds die brutale aap in mijn...

Fotografiereis maart 2022, dag 6

Vrijdag 25 maart Vanmorgen gingen we vroeg op pad. Jan de Haan had ons al voor de wekker gewekt. De cursist bij wie hij steeds voor de deur kraait heeft hem een naam gegeven.Bij het ontbijt zaten twee Nederlanders, twee mannen op leeftijd. Zij gingen vandaag fietsen in Gambia. Een flink en niet geheel ongevaarlijke rit op de enige geasfalteerde weg die er is. (Het wegennet van Gambia bedraagt...

Fotografiereis maart 2022, dag 5

Donderdag 24 maart Iedere ochtend krijgen we iets extra’s bij ons ontbijt, de ene keer een stukje fruit, de andere keer een glas verse jus d’orange. Vanmorgen kregen we een hard gekookt ei. Het zoutpotje dat op tafel stond was door het vocht wat in het potje zat één grote klomp zout. Eén van mijn cursisten vroeg om een paar rijstkorrels. Je had het hoofd moeten zien van de jongen...

Fotografiereis maart 2022, dag 4

Woensdag 23 maart Vanmorgen op tijd op, vandaag een dagje markt. Met een locale taxi gaan we er naar toe. Altijd leuk om mee te maken. Met veel te veel mensen als sardientjes in een blik, een gordel hoef je niet om want je zit toch klem tussen de heerlijk ruikende mensen….. Met een beetje geluk krijg je een kind op schoot of een bak vis. Eén van mijn cursisten moest bijna met haar...

Fotografiereis maart 2022, dag 3

Dinsdag 22 maart Door de malariapillen ga je extreem dromen. Veel en rare dromen, sommige mensen krijgen nachtmerries.Gelukkig blijft het bij mij bij één onsamenhangend drukke droom waarin het onmogelijke mogelijk wordt.Vanmorgen zijn we naar het consultatiebureau geweest. Een plek waar moeders en hun baby’s samen komen in hun mooiste kleding. Dit wordt gezien als een uitje. De moeder...

Fotografiereis maart 2022, dag 1 en 2

Zondag 20 maart Zondagochtend vroeg ben ik met een nieuwe groep cursisten afgereisd naar Gambia. Na een rustige vlucht werden we op de luchthaven opgewacht door Marlies en Salam. De rit naar de compound was weer een feestje. Met kleurige marktkraampjes, koeien en geiten op de weg en de vele blije gezichten van de Gambianen. Dit voelt zo als thuis komen na tweeënhalf jaar niet in Gambia te...

Crlr Alt Delete 2020

Ik voel mij zoals dit meisje…… Heb het gevoel dat alles mij wordt afgenomen. Al bijna een jaar werk ik met de nodige restricties vanwege het coronavirus. Met vallen en opstaan bedenk ik allemaal acties om als bedrijf maar overeind te blijven staan. Maandenlang ben ik aan het omdenken en mij aan het richten op de dingen die ik nog wel mag. Mijn allergrootste tegenslag dit jaar is...

Corona & ondernemen

Vanaf begin maart 2020 was Nederland in de ban van het coronavirus. De maatregelen kwamen snel achter elkaar. De regering kwam op 9 maart met meerdere hygiënemaatregelen. Zo werd iedereen aangeraden regelmatig zijn handen te wassen en niet meer in de hand maar in de elleboog te niezen of te hoesten. Sinds die dag wordt ook landelijk gevraagd om geen handen meer te schudden. Inwoners van...

Fotografiereis dag 11

Vanmorgen rustig aan gedaan, na het ontbijt zijn we nog even naar een compound gelopen waar Ensa pas geleden een naamfeest had gehad. Het feest wat ze geven als de baby’s één week oud zijn. De moeder van mijn vriendin had een prachtige rose omslagdoek gehaakt, zo ontzettend lief. Ik wilde het doek aan een pasgeboren baby meisje geven. Wat een heerlijk klein lief meisje was dat en wat...

Fotografiereis dag 10

Vanmorgen om half 7 ging onze wekker. We hadden bijzondere bedden waarbij je niet anders kon dan in een kuil liggen. Je hoofd lag op een kussen wat veel te hoog was. Niet bepaald comfortabel…. Op mijn bed waren ze vergeten een laken te leggen waardoor ik al de kleding die ik in mijn koffer had liggen gebruikte als deken. Het koelde namelijk behoorlijk af s’nachts. We moesten...

Fotografiereis dag 9

Na een onrustige nacht met een megaparty van allemaal onverklaarbare dieren op en tussen ons dak maakte het uitzicht vanuit ons huisje alles goed. Tijdens het tandenpoetsen en douchen de apen voorbij zien slingeren dat maak je toch niet vaak mee.Na onze opmerking over ons ietwat vieze bed van gisteravond is onze kamer vanmorgen compleet gereinigd.Na het ontbijt zijn we met het busje...

Fotografiereis dag 8

Vanmorgen heb ik een presentatie gegeven met de foto’s van mijn cursisten voor de rest van de groep. Ze zijn altijd erg nieuwsgierig naar wat we allemaal doen. Ze waren erg onder de indruk van het eindresultaat na een week lang theorie en praktijk te hebben gehad. Na de presentatie heeft iedereen zijn kamer leeggehaald en zelfs spin Patrick werd gedag gezegd.Om 12 uur zouden de...

Fotografiereis dag 7

Vandaag hadden we een relax dag. De cursisten gaan morgen weer naar huis. Ik ga dan met Michelle nog een binnenland trip maken.Na een heerlijk ontbijt met croissantjes en een vers bruin brood besteld bij een plaatselijke bakker is een deel van de groep met de taxi naar het strand gegaan en een deel lopend. Een wandeling van zo’n 2 uur, een klein deel door het dorp en een lang eind over...

Fotografiereis dag 6

Vanmorgen werd ik wakker en besefte mij dat ik de hele nacht heb doorslapen, geen buikkrampen meer gehad, geen hardloop wedstrijden meer naar de toilet. De bananen en de liters cola van gister hebben geholpen. Helaas voelde Michelle zich vandaag niet goed. We wisselen elkaar leuk af.Vanmorgen voor het ontbijt hadden we een spontane ontmoeting met een albino bananenspin. Als je te dicht in...

Fotografiereis dag 5

Ik denk iets verkeerds gegeten…Vandaag geen lang verhaal over mijn belevenissen… Ik zal jullie de details besparen.

Fotografiereis dag 4

Goede morgen zonder zorgen!De cursisten hebben mij weer verrast vanmorgen met fantastische foto’s tijdens het ontbijt. Onder het genot van een vers eitje en een stokbroodje mangojam hebben we de opdracht van vandaag besproken. Na het eten zijn we lopend naar een schooltje gegaan. Eerst naar een kleuterklas met allemaal van die lieve kleine “neem maar mee in het koffer”...

Fotografiereis dag 3

Tijdens het ontbijt heb ik de foto’s beoordeeld van de opdrachten van gister, zo leuk om te zien hoe iedere cursist van dezelfde onderwerpen/plaatsen totaal verschillende prachtige foto’s maken.Na het ontbijt zijn de cursisten per twee met een local mee gegaan. Je weet nooit wat je dan gaat doen, dat kan een bezoek zijn aan de familie, of koken met alle vrouwen, of een bezoek aan...

Fotografiereis dag 2

Wat hebben wij lekker geslapen. De moskee heb ik vaag gehoord vanmorgen, ik dacht alleen “heerlijk nog even 3 uurtjes slapen” om vervolgens om 8 uur wakker te worden van mijn wekker.Deze ochtend stond in het teken van theorie lessen voor mijn cursisten. Leuke enthousiaste leergierige mensen. Na 2 uur theorie mochten ze het geleerde in praktijk brengen. Bij een...

Fotografiereis dag 1

Om 2.45 uur ging mijn wekker. Na een onrustige 3 uur slapen was ik helemaal klaar voor deze reis.Op Schiphol heb ik een nieuw beroep uitgevoerd. Ik was reisleidster van een groep van 13. Ik had pas rust toen we eenmaal in het vliegtuig zaten. Met een tussenstop op Dakar waren we om half 3 (plaatselijke tijd) in Gambia. De taxirit was weer prachtig. Onderweg zie je de mooiste plaatjes, van...